יום רביעי, 8 בפברואר 2012

דלתות ויצירה

דלתות
דלתות הן סוג של רהיט שהומצא לפני מאות בשנים ומשמש אותנו עד ימינו אנו. לאורך כל התקופות בהיסטוריה דלתות הורכבו, עוצבו ושונו בהתאם לטעמו של המזמין ובהתאם לאופנות המתחלפות שהיו קיימות באותה תקופה.

דלתות לא רק שימשו ככלי פונקציונאלי ליצירת "מחסום" לפני כניסה לחלל מסוים, הן גם תפקדו ועד היום מתפקדות ככלי שבו ניתן להביע אמנות יצירתית ורעיונות מיוחדים.

הדבר בולט בעיקר בכל מה שנוגע לדלתות שנמצאות במקומות דתיים או חללי אירועים שונים, שם ניתנת חשיבות  למראה הכולל של החלל, שמקבל את הצורה שלו גם ובעיקר ממראה הדלתות.

דלתות ודת

אחד מן הדברים הבולטים בדת הנוצרית הוא העיטורים, הסמלים, הציורים והפסלים שנושאים אופי דתי ומביאים בעיקר דוגמאות של סצנות מן הברית החדשה וגם מן התנ"ך. המטרה של הדת היא לקרב את המאמינים כמה שיותר אליה. הדבר נעשה בעיקר דרך האמנות.

אמנות ימי הביניים היא אחת התקופות בה הגיעה לידי ביטוי בצורה המובהקת ביותר האמנות הנוצרית. מכיוון שאחת הדרכים להפצת הדת היא ביטוי אמנותי באמצעים אדריכליים, הפכו הכנסיות למיצגים אמנותיים דתיים של ממש.

מי שנתקל בכניסות עתיקות מאד וגם כנסיות מודרניות, יכול להיווכח בכך. נובע מכל זה כי דלתות הכניסה לכנסיה היוו אף הן פלטפורמה מצוינת להעברת מסרים דתיים באמצעות יצירה אמנותית. אמנים רבים הוזמנו בתקופת ימי הביניים ליצור רעיונות וסיפורים דתיים שיונצחו על גבי דלתות הכנסייה.
לעתים היו מתקיימות תחרויות בין כמה אמנים שהוזמנו ומי שהכנסייה חיבבה יותר את עבודתו, זכה בעבודה ובתהילת עולם. על הדלתות נחרטו או גולפו תחריטים שונים של סיפורים דתיים.

ישנם מקרים בהם עוצבו הסיפורים באמצעות מתכות שונות שפורזלו או הודבקו על הדלתות. בתום העבודה היה נגלה אל המגיע לפאתי הכנסייה מראה מרהיב ומיוחד שהיה מזמין אותו להתרשם מן היצירה ולהתקרב יותר ברוחו אל הדת.

העושר שהוצג בפנים הכנסיה, רק גרם ליצירת סקרנות למה שנמצא מאחורי הדלתות בפנים הכנסיה. לא רק בכנסיות ומנזרים בוצעה עבודה אמנותית של גילוף או הדבקת יצירות על דלתות. טירות וארמונות עתיקים היוו מאז ומתמיד מוקד משיכה לתיירים או עוברי אורח.

בתקופות העתיקות, עת נבנו אותם מבנים אדריכליים מרהיבים, הקפידו בוני הארמונות ליצור להם פאר והדר אדריכלי ככל שניתן. גם במקרה הזה ערכן ותהילתן של דלתות לא נשכח. במקומות אלו ניתן למצוא דלתות מפוארות, גדולות וכבדות.

דלתות ועיצוב מודרני

גם כיום המסורת של עיצוב דלתות נמשכת. בעיקר במקומות שבהם המזמינים רוצים להשאיר רושם.

לא מדובר עוד רק על ארמונות או מבני דת. כיום גם במקומות רשמיים וממוסדים כמו: בתי משפט למשל, ישנן דלתות מרשימות שיש עליהן עיטורים וגילופים.