יום חמישי, 9 בפברואר 2012

עיצוב דלתות

עיצוב דלתות משחר ההיסטוריה ועד היום

אבות  הציוויליזציה המודרנית  לא אהבו ככל הנראה מבקרים. מבט אחד לעבר  הדלתות החסונות  מצופות הברזל של מבצרים קדומים מספיק כדי להבין את מקורותיה של סברה זו. אבל אז שוב, באם לשפוט על פי מה היו עושים המבקרים, באם נתנה להם האפשרות לפרוץ  את הדלתות, הרי שלא רבים יכולים להאשים את בעלי הבית בשל חוסר האירוח.

יחד עם זאת, הזיכרונות מאותם דלתות ענקיות, שדרשו  עשרה גברים לצורך תפעולן, קבורים אי שם בעבר הרחוק. באדריכלות מודרנית, עיצוב דלתות הוא  לעיתים הקרובות יצירות אמנות, ומהווה עדות לחוש האסתטי של הבעלים באותה מידה, כמו כלל המבנה. תחום בו נדרשים כישרון אמנותי מפותח, תפיסת מרחב טובה והבנה כיצד חומרים שונים משתלבים אחד בשני לצורך יצירת הרמוניה נפלאה.

עיצוב דלתות מסוגים שונים

כמו כל דבר, שיש לו קשר לאדריכלות, הרי שלאורך השנים סוגי עיצוב דלתות נכנסו ויצאו מן האופנה. דלתות ניתן לסווג גם בכפוף לצורך שהן משרתות- החל מהחדר אליו הן מובילות ועד לרמת הגימור של הבית בו הן נמצאות ואופי האזור בו הוא שוכן. בין  מאות הסוגים של הדלתות, אחד הנפוצים ביותר, הוא דלת העלה הבודד.

בעיצוב זה,  מורכבת הדלת מלוח אחד  המחובר בצירים לקירות. סוגים אלה של דלתות משמשים בדרך כלל את  משקי הבית. מספר סוגים אחרים של עיצוב דלתות צמחו מעיצוב בסיסי זה. בולטים במיוחד מבין אלה, הם דלתות העלה הכפול ודלתות צרפתיות . דלתות שאינן בשימוש נפוץ כמו בחוות ובמשקים הם מסוג עיצוב דלתות  הולנדי. דלתות אלה מחולקות בצורה אופקית, כך שניתן לפתוח כל מחצית בנפרד על פי הצורך.

שימוש  של עיצוב דלתות כגון זה, נפוץ באורוות. דלתות אלה נקראות דלתות אורווה. עיצוב נפוץ אחר, הוא דלת הסלון. דלתות אלה  משמשות בעיקר בברים ובסלונים. הן מסתובבות, ומחוברות לקיר עם צירים דו כיוונים. עיצוב דלתות זה מבטיח שהדלת, תמיד תישאר סגורה, ללא קשר לאיזה כיוון היא נפתחת. דלתות עיוורים מתוכננות בצורה זו, מאחר שהחלקים המחברים אותם אל  הקיר, אינם נראים לעין בשום דרך.

ממרחק, הן נראות כאילו היו חלק מהקיר עצמו. אחד הדגמים הנפוצים ביותר של הדלתות הן דלתות צרפתיות. דלתות אלה מובנות כמו חלונות. כל דלת כוללת  מסגרת בודדת העוטפת שמשה שקופה. בשל מראה זה, הם ידועים גם בשם חלונות צרפתיים.

העושר הרב של מבחר הדלתות הקיימות הופך את השימוש בעין של מומחה להטמעת דלתות בבית לכדאי במיוחד.

עיצוב דלתות כחלק מהמכלול האדריכלי

 כפי שכל אחד יכול להבין, יש מגוון רחב של אפשרויות  לעיצוב דלת. העיקרון הוא, שכדי לבחור עיצוב דלתות נכון, יש לשמר את העיקרון האדריכלי במוחנו. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את הסביבה. בסופו של דבר הבית יהיה חזק בדיוק כמו הדלתות שבו.